vill inte fortsätta
25.05.2015
Hej! Blir student nu till våren och jag vill inte alls fortsätta studera. Har haft en väldigt jobbig tid i gymnasiet och har inget bra betyg alls.. Medeltalet på mitt betyg är 5. Gick gymnasiet på 4 år för efter två år hade jag ingen lust av skola och ingen lust av att fortsätta leva, livet var en plåga. Sedan dess har måendet gått i vågor och jag har alltid i tanken av att avsluta mitt liv. Och allt har börjat av att jag gått i en skola jag har vantrivts i i fyra år. Fick gymnasiekurserna färdigt i februari så jag har fått vila i några månader men det känns inte som att det har räckt till. Och jag har ingen som helst lust att fortsätta studera i höst. Direkt någon frågar om skola och vart jag sökt och inträdesprov blir jag illamående och vill bara fly och gråta. Vill inte alls tänka på studier. Jag vill inte må såhär dåligt. Jag försöker hålla minen men orkar snart inte mer. Studentfesten kommer att bli en kämpig dag när folk vill veta om studierna i höst. Vad fan ska jag göra? Hela familjen pushar mig till urvalsprov till utbildningar jag inte vill till. Varför måste livet kretsa runt utbildning och jobb? Dethär livet vill jag inte leva. :(

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
27.05.2015
Hejsan! Usch det där lät jobbigt! Imponerande att du stod ut i 4 år! Jag tycker det låter som om du skulle behöva ett mellanår. Försök hitta dej ett jobb inom någonting som du kunde tänka dej att jobba inom. I dagisvärlden? Inom köksvärlden? Inom servicebranschen? Eller vad? Nu vet jag ju att med endast gymnasieutbildning i bakfickan och knappt ens erfarenhet av sommarjobb kan det vara väldigt väldigt svårt att hitta jobb... Men lämna inte på sofflocket! Det är det sämsta valet du kan göra! Gör vad som helst egentligen - allt utom sofflocket ger dej pengar och erfarenheter!
Sen är det ju så att tåget just nu lite har gått. Många skolor har för länge sedan haft dead-line för ansökningarna och när nu mitt i inträdesförhören. eller så börjar de redan ha på raden vilka som får studieplats i höst.
Givetvis finns det alltid tomma platser som kan lämna över till yrkesutbildningar och till olika linjer på folkhögskolor - hoppa på något sådant om du hittar något som inspirerar! Kanske ett miljöombyte skulle göra dej gott? Du har väl ingenting som säger att du måste lämna kvar på hemorten...
Sen finns ju också möjligheten att du satsar och skriver om något ämne i studentexamen för att höja på ditt studentexamensbetyg... Hur skulle det kännas? Det höjer ju oddsen för att du sedan kommer in på den utbildning den dagen då du hittar något bra.
Studentexamensdagen kommer nog att gå jättebra! Långt ifrån alla vet vad de ska göra i höst! Och vuxna människor förstår hur bra som helst att det inte är lätt att välja bana. Så gott som alla vuxna människor tvivlar ibland och funderar på karriärsbyte! Dagens optimala arbetstagare lär väl ha 3 yrken har jag hört... Men kan alltid avsluta och prova någonting annat ifall det inte blev som man tänkt sig. Det är verkligen jättesvårt att välja när man inte har fått chansen att jobba så mycket.
Kanske en yrkesvalspsykolog på Arbetskraftsbyrån kan hjälpa dej?
Upp med hakan - du ska få studentmössan och ha fest! Njut av din dag! Bekymren och oron får du ta efteråt.
Med vänlig hälsning,  Annika        barnmorska - hälsovårdare