Visdomständer?
02.02.2015
Hej! Jag har på senaste tiden haft värk ungefär i området där mina övre visdomständer borde vara, men värken kommer och går. Oftast är den inte där, men sen kan det komma en minut eller två av lindrig värk. Kan hända att jag inbillar mig, men det känns som om tandköttet ovanpå har blivit tunnare.
Är mina visdomständer på kommande? geeky

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
04.02.2015
Hej geeky! Det kan bra hända att det är dina visdomständer som är på kommande! Ofta känns tandköttet spänt och lite svullet där var en tand ska komma fram. Det blir lätt hål i visdomständer och de kan vara utsatta för kariesrisk innan de ens är helt framväxta. Lätt bildas det även bakterier i tandköttet när en tand ska växa fram. På apoteket finns det munsköljmedel som har en viss desinficiernade verkan - kan vara en idé att testa ifall du skulle slippa värken!
Med vänlig hälsning,   Annika        hälsovårdare - barnmorska