Lat
25.07.2020
Hjälp mig!! Vad ska jag göra jag årkar typ aldri stiga upp ur min säng, och det handlar inte om att jag är deprimerad utan jag är bara lat.
Kommer jag bli en kötbullo eller vad kommer hända med mig om jag ligger i sängen hela dagarna. Orkar nog va upp ibland med kompisarna men inte så ofta.
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
28.07.2020
Hej,
Ett tips kan vara att du gör ett program för dagen för dig själv; du lägger klockan att ringa på morgonen och ser till att du verkligen stiger upp den ringer och äter morgonmål. Efter morgonmålet går du en liten promenad. Och vad gör din familj? Kan du kanske åka med dem till butiken om de ska handla mat någon gång under dagen? Har du mor- och farföräldrar du kan hälsa på?
Ingen tvingar dig till att umgås med kompisarna, om man inte vill så vill man inte. Finns det något som du tycker är roligt? Fotboll, tennis, spela schack, simma eller någon annan sysselsättning? Kan det vara en idé att anmäla dig till någon aktivitet? Snart börjar skolan igen, och dina dagar kommer fyllas med aktiviteter.
Kram!
Malin Wiik-Norrman