Magsjuka
12.04.2019
Hej skulle ni kunna berätta hur magsjuka smittas på djupet? Alltså kan en frisk familjemedlem smitta en annan person och hur länge efter man tillfrisknat smittar man? Och lite allmänt också

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.04.2019
Hej,
Mitt trista svar är att det varierar från fall till fall, eftersom det finns väldigt många olika typer av magsjukor. Så det går helt enkelt inte att ge ett generellt svar som skulle stämma alla gånger.
Vissa magsjukor har en ganska kort inkubationstid, d.v.s. det visar sig på 1-2 dygn om man har blivit smittad eller inte, medan andra har en lång inkubationstid på 7-10 dagar, och då är det nästan omöjligt att stoppa spridningen eftersom man kan vara bärare länge innan symtomen bryter ut. Sen beror det också mycket på vad man har för allmäntillstånd hur lätt man smittas och hur länge det håller i sig.
"Vanliga" spysjukor som går på vintrarna brukar också ändra lite från år till år, och eftersom smittan är olika så är det svårt att undvika att bli smittad.
Jag vet ungefär hur du känner dig, eftersom även jag avskyr magsjuka och börjar må illa så fort jag hör om dem. Men sist och slutligen tror jag att min egen rädsla för spysjukan är värre än de gånger jag faktiskt är sjuk. God (men inte överdriven) handhygien och goda levnadsvanor i största allmänhet hjälper till att skapa ett gott immunförsvar och då har man bättre förutsättningar att hållas frisk.
Kram
Tessi