Mens fråga
06.12.2018
Hej! Jag fick min första mens i juni och den har inte kommit tillbaka och jag tror inte att den kommer göra de jag har väldigt mycket flytningar men ingen mens. Detta besvärar mig och jag tänkte fråga finns de något sätt att få tillbaka mensen och vad är psymtom på att mensen är på väg?// Anonym 12årig flicka Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.12.2018
Hej.
Varför tror du inte att din mens skulle komma tillbaka? Jag är nog ganska säker på att du kan vara alldeles lugn. Du är trots allt inte alls gammal ännu, och det finns många tjejer i din ålder som inte har fått sin första mens ännu.
Mensen är ganska komplicerad för kroppen, och det är inte alls lätt för den att förstå sig på alla hormoner som susar omkring i kroppen. Det är inte ovanligt att det går precis som i ditt fall, att mensen kommer en gång och sedan tar en längre paus. Då får du helt enkelt ha tålamod och vänta på den. Det bästa du kan göra är att äta, sova och röra på dig lagom mycket så kroppen är så frisk som möjligt.
I de flesta fall kan man lugnt vänta i 6 månader innan man vänder sig till en läkare för att utreda varför mensen försvunnit, MEN med tanke på din låga ålder så tycker jag inte att saken behöver utredas ännu, utan du kan lugnt vänta ett tag till. Vänta t.ex. i tre månader till och om mensen inte har dykt upp då så går du och talar om saken med din skolsköterska eller på en ungdomsmottagning.
Det finns egentligen ingenting man kan göra för att påskynda mensen på egen hand, men all form av stress är alltid negativ för kroppen. Så försök att ta det helt lugnt. Mensen kommer nog tillbaka. Ett av symtomen på att mensen är på väg är t.ex. flytningarna, men också ömhet i brösten och värk i magen och nertill i ryggen är vanliga strax innan mensen kommer.
Kram
Tessi