14 och inte fått mens
17.11.2021
Hej jag är en tjej på 14år och inte fått min mens ennu. Och alla mina vänner har fått det så det känns jobbigt att vara den sista. Jag ljuger ofta till folk att jag har fått mens… Tjejen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.11.2021
Hej,
Jag förstår att det är jobbigt att det känns som att du är "sist", men i sig är det ingenting ovanligt eller onormalt fast man inte har fått sin mens då man är 14. Din kropp utvecklas hela tiden och det finns ingen "regel" för hur snabbt det skall gå.
Det spelar också väldigt stor roll t.ex. hur mycket du tränar och hur din kropp har utvecklats i övrigt. Jag tycker att du skall vara alldeles lugn och försöka ha tålamod. Men om mensen inte dyker upp under de kommande 2 åren så kan du diskutera saken med din skolhälsovårdare.
Ingen stress! Din kropp gör sitt bästa hela tiden och det är ingen tävling. Du är inte onormal!
Kram,
Tessi