Är det mensen?
06.06.2018
Jag tror jag fick min mens igår snarare inatt! Jag vaknade och var kissnödig och kick in på toan och kollade i trosan då jag såg en röd fläck och den var inte ens lite brun. Jag fick panik och torkade mig då det kom massor av blod på pappret! Har ett litet sår / prick/ ställe på underlivet som svider när man rör på det så det kanske var det, men det kom så mycket och slutade inte komma när jag torkade mig! Så det första jag hittate var en tampong jag satte på den och sedan på vägen ut så såg jag natt bindor så jag tog ut tammpongen och det var inte massor av blod men det var lite! När jag kollade i morse så var det en ynka lilla droppe på bindan men inget mer har inte kommit nåt blod idag så min fråga är: om blodet inte är brunt kan det vara mensen då och ni som har mens kan det vara mens? PS hade ont i magen igår mådde typ illa! 12 år Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.06.2018
Hej Anonym!
Hur är det idag, har det kommit mera blod? För visst låter det som att du fick din tförsta mens igår :)
Det är väldigt vanligt att den kommer igång just så där knyckigt, att det ena stunden känns som att det kommer massor, medan det nästa stund inte kommer något alls, och sedan igen kommer det osv osv. Så småningom, alltså om några månader eller år, kanske det kommer ordentligt från dag 1 och så minskar det såsmåningom, men kroppen är ingen maskin heller. Beroende på hur vi rör oss, så kanske det rinner mer eller mindre ut från livmodern genom livmoderhalsöppningen och slidan ut till bindan/tampongen - men det finns inte alltid någon logik där heller. Bara för att man tex hoppat på studsmattan betyder det inte automatiskt att det skulle komma massor på en gång och bara för att man legat stilla en hel natt betyder det inte att rinnandet stannar av. Kroppen är lite oförutsägbar, så det enda man egentligen kan göra är att vara beredd med mensskydd, alltså binda, tampong eller menskopp.
Det låter lite på din fråga som att du fått uppfattningen att mensen är brun när den kommer, men det är nog vanligare att den är klarröd, som när man får ett sår. Brunt blod betyder att blodet varit i kontakt med syre, antingen redan i slidan eller att det mörknat när det torkat i mensskyddet. Det är helt okej, och troligen kommer mensen att se brun ut mot slutet av mensen, då när det kommer mindre och mindre.
Skulle det mot förmodan vara så att det bara var ett sår du blödde från, så blöder du nog inte idag, eftersom vi har väldigt bra läkkött i slidan. Men troligen var det mens du fick och då är det bara att använda mensskydd och tvätta dig med varmt vatten (inget annat, alla tvålar och liknande torkar ut slemhinnorna och tvättar bort det naturliga skyddet man har i underlivet mot infektioner) högst en gång per dag. När nästa mens kommer är svårt att säga, antingen är du regelbunden och den kommer om ungefär en månad, eller så tar det ett tag för den att komma igång ordentligt. Bli alltså inte orolig om den inte kommer nästa månad eller nästa, det är vanligt att den liksom falskstartar och kommer igång ordentligt först månader senare.
Så grattis till att du fått mens :) <3 Läs gärna på om mensen, både på våra infosidor om mens och i frågor och svar här. Men minns då att folk frågar ju bara när de har problem, vanligtvis går mensen som en dans och är inget man behöver bekymra sig om.
Kram, Liselott