Är jag gravid?
28.06.2018
Hej! Jag låg med * för tre månader sen och vi hade inget skydd och gick inte på p piller heller Och han kom i mig. Gick till ungdomsmottaningen 4 dagar efter (gick inte tidigare) och fick ett dagen efter piller för 5 dagar. En vecka efteråt började jag med p piller. gick inte på socker pillerna på 3 månader men i den 3 kartan så fick jag mellan blödningar tror jag blödde inte mycket men då valde jag att börja på sockerpillerna. Gick på sockerpillerna 4 dagar och hade mens 5 dagar en extra.
Jag och * har legat varje varan dag sen 2 månader tillbaka, jag tar mina p piller som jag ska inte missat något men vi kör utan kondom och han kommer i mig varje gång.
Kan jag vara gravid? Hur stor är chansen? Jag mår inte illa inte dåligt i övrigt, när jag tänker på att JG kanske är gravid inbillar jag mig att jag mår illa. Mina kompisar säger jag blir mindre har gått ner i vikt men vet inte om man börjar se efter 3 månader ish.. ungdomsmottaningen har sommar stängt nu därav har jag inte gjort test
/mvh orolig tjej 15 år Orolig tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.07.2018
Hej Orolig tjej!
Ingen fara, vännen, det låter nog som att du skyddar dig precis som du ska. Man måste inte ha både p-piller och kondom, även om det är en del som väljer att använda dubbelt skydd. Om man använder sina p-piller helt enligt instruktionerna, så är det en kvinna av 200 som blir gravid under 1 år (Pearl-index 0,5), så det är nog ett jättebra skydd!
Men jag förstår absolut hur man ändå kan känna sig osäker. Har man en gång tänkt tanken "tänk om jag är gravid?" så är det lätt att börja oroa sig ändå, fastän man i förnuftet nog vet att sannolikheten är yttepytteminimal. Och då är det såklart lätt att inbilla sig att normala saker man känner, som kissnödighet, är ett symptom på graviditet. Men vet du, graviditetstest finns numera i nästan varendaste matbutik och varuhus och de behöver inte kosta mer än en påse tuggummin, så det är jättelätt att få tag i ett graviditetstets. Bara för att slippa oron så går det bra att ta ett graviditetstest även "i onödan", så det tycker jag att du ska göra, så att du får njuta av sommaren och kärleken ifred för graviditetsnoja. Du borde hursomhelst ha tagit ett graviditetstest 3 veckor efter att du använde akut-p-pillret, så gå och köp ett idag :)
Kram, Liselott