Är mensen påväg?
10.08.2018
Hej min kompis har inte fått sin mens än och hon är lite närvös för att de senaste dagarna har hon fått ovanligt mycket flytningar. Är det ett täcken på att mensen är påväg?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.08.2018
Hej.
Det är egentligen omöjligt att säga när hennes mens kommer att sätta igång, men ofta är det så att man innan att mensen börjar får kraftigare flytningar. Om hon är ungefär jämnårig med dig och de andra pubertetsförändringarna har börjat så är det sannolikt att mensen snart kommer att börja.
Be henne ta det lugnt. Om hon vill kan hon anteckna i sin kalender t.ex. de dagar då hennes flytningar är kraftigare, så kan hon kanske se om det finns nån sorts rytm i det. Tids nog kommer nog mensen.
Kram
Tessi