Blöder ur snippan
23.11.2021
Hej jag heter Maja jag är 9 år gammal och jag har börjat blöda ur min slippa och jag undrar om det är normalt?? Maja
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
25.11.2021
Hej,
Det låter som om du fått mens! Man kan få sin mens när man är 9 år gammal. Mensen är blod, som kommer komma 1 gång i månaden, ur din snippa. Om det är allra första gången den kommit nu, så kanske det räcker någon månad tills den kommer igen. Det kan alltså ta en tid innan den blir regelbunden och kommer exakt samma tid varje månad! I butiken finns bindor och tamponger som kan samla upp blodet som kommer. Mensen kan räcka i några dagar, allt från 3-7 dagar. Berätta gärna för din förälder att du fått mens, så kan de hjälpa dig med tamponger och bindor, och berätta mer om mensen!
Kram!
Malin