Blödningar efter mens
01.09.2014
Hej!
Hade mens för två veckor sen, den varade 1 vecka men var inte som vanligt, behövde bara använda 1 trosskydd/dag eller t.o.m i 2 dagar och mensen var brun/svart. Sista 3 dagarna var den riklig dock/som den annars brukar.
Sen fem dagar efter att den slutat började det blöda igen :( Det har alltså blött en liten stund varje dag, ungefär vid samma tidpunkt. Vad är detta? Använder inget preventivmedel (bara kondom) och brukar annars ha väldigt regelbunden mens. (:

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.09.2014
Hej.
Det är helt normalt att mensens färg och konsistens ändrar lite med tiden. Ibland kan mensen vara olika från gång till gång, och ibland kan man ha perioder då blödningarna är mörkare och sparsammare än de brukar. Som du har hört förr så är det inte heller ovanligt att mensen kan vara oregelbunden, och man vet inte alltid vad det beror på. Ibland kan mensen påverkas av stress eller t.ex. att man vakat mycket, men ofta får man aldrig veta varför mensen mitt i allt kommer för tidigt eller för sent.
Mitt förslag är att du helt enkelt följer med och ser vad som händer. Om du är säker på att du inte kan ha någon könssjukdom så finns det nog ingen anledning att oroa sig i dethär skedet. Om mensen även framöver är väldigt oregelbunden så kan du ju besöka en läkare, men i detta skede finns det nog inte någonting annat du kan göra än att sluta bekymra dig och ta det lugnt.
Vänliga hälsningar
Tessi