Brun mens?
09.11.2017
Hej! Idag då jag var på toaletten i skolan hade jag en stor brun fläck i mina trosor? Har jag fått mens? Menar att den var helt brun, inget rött i elr ngt? Förvirrad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.11.2017
Hej,
Ja, det låter som att det är din mens som har kommit. Grattis till det. Det är helt normalt att mensen inte är klarröd, utan den kan vara brun eller nästan svart, och det betyder inte att någonting är fel. Antagligen kommer färgen att ändra lite under de kommande dagarna, och under kommande menstruationer.
På 1600-talet trodde man att brun eller svart mens var ett tecken på att kvinnan var oren, men idag vet vi att det halt enkelt kan bero på att blodet har hunnit koagulera lite innan det kommer ut och att blodet också består till en del av bitar eller trådar från slemhinnan i livmodern. Det är alltså ingenting man behöver oroa sig över fast blodet inte är klarrött.
Kram
Tessi