Bruna flytningar
10.09.2018
Jag har, sen några dagar tillbaka haft bruna flytningar. Det är inga stora mängder utan räcker bra att ha 1 trosskydd under dagen och sen byta till natten. Idag är det 28 dagar sen jag fick min mens senast och jag brukar ha ca. 35-40 dagar mellan mensen (mensen är fortfarande oregelbunden fast jag haft den i 2 år?!) Kan detta ha varit min mens denna mönad? har haft bruna flytningar i kanske 4-5 dagar nu. Vad kan det vara? Ärer inga p-piller eller sådant och har inte sex heller. Djurälskaren

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.09.2018
Hej.
Det är egentligen omöjligt för mig att säga om detta var din mens denna månad eller om det var en liten mellanblödning. Du själv vet ju bättre hur riklig din mens brukar vara i normala fall.
Med tanke på din ålder så är det inte speciellt konstigt att din mens inte ännu är helt regelbunden, och alla tjejer är olika. Det kan hända att din mens blir mer regelbunden inom några år, men det kan också hända att du helt enkelt har en längre cykel än andra, och det spelar egentligen inte så stor roll. Den enda gången det är föredelaktigt att cykeln är regelbunden är då man försöker bli gravid, eftersom det då gör det lättare att räkna ut när man har ägglossning. Men riktigt där är du ju inte ännu.
Så försök att ta det lugnt och ha tålamod. Skriv gärna upp t.ex. i din kalender när du har mens/bruna flytningar så kanske det på sikt blir lättare att se ett mönster.
Kram
Tessi