Bruna vattniga flyttningar efter mens
19.04.2018
Hej jag är 13 år och ha precis haft min 2 mens. Det var en dagsedan som mensen slutade och nu har jag bruna flytninga. Hade det efter första mensen också men denna gången är flytningen också ”vattnig” tror ni att det är något farligt?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.04.2018
Hej!
Nej, det är inget farligt, däremot helt naturligt. Det är bara ditt underliv som liksom sköljer ut de sista blodresterna tillsammans med de normala flytningarna. Att det är brunt beror på att det är "gammalt"  blod, alltså blod som kommit i kontakt med syre. Ibland har man lite rikligare flytningar och då är det vattnigare. Det kan ju även vara så att du upptäckt de bruna flytningarna när du torkat dig efter att ha kissat och att de då blivit våtare av urinet. Men hursomhelst inget att oroa sig för!
Kram, Liselott