En vecka för tidigt mens?
10.07.2014
Hej!
Är en tjej på 12 år gammal och detta är min tredje månad jag får min mens .
Frågan är , varför får jag en vecka för tidig mens?
Eller är det helt normalt i min ålder?
Jätte tacksam för svar!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
11.07.2014
Hej!
Japps, det är helt normalt. Se, när mensen just kommit igång så kan den vara väldigt oregelbunden: den kan hoppa över några månader och den kan komma tidigare än man förväntat sig. Den kan vara oregelbunden under en ganska lång tid, det tar en stund innan kroppen hittar rytmen och mensen blir regelbunden, dvs att du börjar veta ungefär vilken dag din mens borde komma. Men så blir det nog med tiden, du måste bara vänta lite ;)
Så oroa dig inte för det alls nu! För att förbereda dig ifall mensen skulle bestämma sig för att komma tidigare en ny gång så kan du alltid ha med tex en binda i väskan så behöver du inte alls tänka på det ens. Läs gärna mer om mensen (och kanske speciellt första mensen) på våra infosidor!
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbare Angelica