endometrios
11.11.2017
Hej Decibel! Jag är en tjej på 16 år som fick min första mens i Augusti, först var det en månad mellan sen var det bara två veckor och nu har det bara varit fyra dagar. Jag har också haft urinvägsinfektions liknande symptom och jag kissade till och med ner mig i natt. Jag har två fastrar och båda har endometrios så nu har jag läst på lite och undrar om det är risk för att jag har det här? Skulle vara väldigt tråkigt isåfall eftersom jag alltid velat ha många barn och jag har hört att man får svårare att få barn då
:( Olycklig tjej :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.11.2017
Hej.
eftersom det bara är några månader sedan du fick din första mens så tycker jag inte att du skall börja sörja någonting ännu som man inte har någon anledning att misstänka. Nästan alla tjejer har oregelbunden mens i början, det är sällan ett tecken på att någonting är fel utan brukar helt enkelt vara ett tecken på att kroppen håller på och lär sig. Jag är inte heller övertygad om att dina UVI-symtom skulle ha någonting med endometrios att göra, kanske du helt enkelt har uvi??
Eftersom du nu känner av symtom på uvi så tycker jag att du skall dricka mycket och ta en ordentlig dos c-vitamin så att du får urinvägarna spolade så rena som möjligt. Om symtomen blir värre så måste du lämna ett urinprov och besöka läkare. Men jag tror som sagt inte att det beror på endometrios.
Jag tycker att du skall ta det alldeles lugnt. De kanske vanligaste symtomen på endometrios är kraftiga blödningar och kraftig mensvärk. Men eftersom mensen är så ny för dig ännu så tycker jag att du skall chilla och följa med ett tag. Om du sedan börjar misstänka att det ändå kan röra sig om endometrios så kan du diskutera saken med en barnmorska eller gynekolog så att du blir ordentligt undersökt.
Och oroa dig inte över dina framtida graviditeter. Visst, vissa kan ha svårare att bli gravida - men inte alla. Och idag finns det ganska mycket man kan göra för att hjälpa naturen på traven om men har svårt att bli gravid.
Ta inte ut några sorger i förskott.
Kram
Tessi