Extremt mycket mens
30.08.2018
Hej! Ja har ett stort problem som verkligen begränsar mitt liv. Då ja har mens så har jag tidigare haft mycket men inte som att det skulle vara ett problem och min mens är oregelbunden. Men nu under veckan då jag har bytit binda efter 2 och en halv timme har det kommit så mycket blod så det läckt igenom bindan och kommit på mina byxor så det synns utifrån. Detta har hänt 3 gånger denna vecka: 1 gång då jag sov och 2 ggr i skolan. Vad ska jag göra? Har dessutom inget att ha på mig pga detta Fml

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.08.2018
Hej.
Det är ganska svårt att veta om det kommer att upprepas eller inte, med tanke på din ålder. Du är så pass ung att mensen ännu kan ändra åt egentligen båda hållen, d.v.s. antingen bli mer sparsam eller mer riklig. Om problemet upprepar sig eller fortsätter så finns det två saker du kan göra.
Antingen skaffar du dig en menskopp - som rymmer mer blod än en binda. Du kan också använda både menskopp och binda, och då borde du vara ganska "säker" på att inte blöda igenom. En menskopp kan du köpa t.ex. på apoteket. Det andra alternativet är ett hormonellt preventivmedel (t.ex. p-piller) som oftast gör att man börjar blöda mindre. Du kan då vända dig till preventivrådgivningen på din hemort. Det är inte ovanligt att tejjer börjar äta p-piller för att reglera sin blödning, och det är ingenting du behöver dina föräldrars lov till. Du kan också börja med att diskutera saken med din skolhälsovårdare så kan ni tillsammans diskutera vad du kan göra åt saken.
Var inte rädd för att ta upp saken med din skolhälsovårdare eller din mamma, jag tror att de flesta kvinnor7tjejer har förståelse och kan relatera till detta problem.
Kram
Tessi