Flytta på mensen
17.11.2021
Hej! Jag vill flytta min mens från att ha den under helgen till att ha den i början av veckan. Jag äter p piller, därav har jag reglebunden mens hela tiden.
Men jag undrar om jag kan håppa över sockerpillren på den karta jag är nu, och sedan på nästa karta ta två extra p piller före jag börjar med sockerpillren?
Är det skadligt för kroppen eller minskar det min skydd mot graviditet?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.11.2021
Hej,
Du kan flytta på mensen genom att äta de aktiva pillren från två kartor. Huvudsaken är att man äter alla aktiva piller som finns på en karta. Så antingen gör du som du beskriver - att du äter två kartor ihop + två piller från nästa karta MEN då måste du äta minst två piller till från ytterligare nästa karta för att inte den cykeln skall bli för kort. Om du äter mindre aktiva piller än de som finns på en karta  och sedan tar din paus så finns risken att skyddet inte räcker under pausen.
Jag skulle därför rekommendera att du nu äter  en karta + nästan hela andra karta, men att du istället lämnar bort de sista aktiva pillren från den kartan så att du får mensen flyttad på det sätt du vill.
Jag hoppas att du förstår hur jag menar. Förenklat handlar det alltså om att du kan förlänga din nuvarande cykel genom att äta flera aktiva piller, men du kan inte äta mindre aktiva piller än de som finns på en karta under en cykel eftersom du då inte kan garantera att du är helt skyddad under pausen.
Är du osäker kan du alltid läsa på bipacksedeln eller diskutera saken med din skolhälsovårdare.
Kram,
Tessi