Försenad mens
18.12.2014
Hej. Jag skulle ha fått min mens den 30 november men den har inte kommit än, jag har kollat upp och inget tyder på graviditet, men har de senaste veckan mått lite dåligt, huvudvärk, illamående, ont i vänstersidan av magen och haft ömma bröst. Har varit jätteorolig och knappt kunnat sova pga detta, just nu är det de enda jag vill är att mensen ska komma och idag var det bruna flytningar/ mens i trosorna. Vad betyder detta? Oroligtjej

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.12.2014
Hejsan, det är nog mycket svårt att säga vad detta beror på. Du skriver att det snart är en månad sen du borde ha fått din mens, men att inget tyder på graviditet. har du gjort ett test eller på vad baserar du det? Om du inte gjort ett graviditetstest och haft samlag under denna tiden så ska du göra ett test. De finns ju i alla varuhus och Apotek och kostar inte mycket. Det är ju bäst att ta på morgonurinen men man kan nog ta under andra tider också på dygnet.
Sen undrar jag om det finns några andra saker som kan ha orsakat det här? Har du bantat, tränat jätte hårt och mycket eller nåt sånt så att det kan vara en orsak till att din mens inte kommit?
Nu är det ju någon dag sen du skickade in din fråga så det kan ju hända att de bruna flytningarna har visat sig vara mensen. Men om du ännu inte fått din mens och du gjort graviditetstest som varit negativt så skulle jag nog rekommendera att du tar kontakt till ditt Hvc eller ungdomsmottagning. Det är nog bäst att kolla upp. Och då behöver du inte heller ligga sömnlös över detta längre. Om det skulle visa sig att du ändå är gravid så kan de hjälpa dig vidare där på mottagningen. Och du kan alltid höra av dig hit igen, vi finns ju här 24/7 <3
Många varma kramar från ungdomsinformatören Sanna