Första mens??
22.02.2018
Hej jag är 13 år (fyller 14 om ett par månader, är 04) och jag har haft vita/genomskinliga flytningar nu i kanske ett år? Har inga som helst bröst förutom ett par ömma ”knölar” eller vad man ska söga. Kan iaf inte täcka en bh. Och idag märkte jag att min flytning var mer röd, kan det vara min första mens? Har alltid trott att jag skulle vara jättesen med mensen pga av att mins bröst inte vill växa. Flytningen har aldrig varit sån här färg förut men är osäker om det är mensen eftersom alla andra säger att den första är mer brun. Kändes ocksp konstigt för det var som en flytning bara att den var typ ljusröd. Är orolig att det är min mens men vill inte söga till mamma om jag inte är säker, kan ni hjälpa mig? Anonyyym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.02.2018
Hej,
Jag tror nog precis som du att det kan vara din första mens. Grattis till det :) Det finns ingen regel om hur den första mensen (eller någon mens alls) skall se ut. För vissa är den mer rost-röd, för andra klarröd eller för nån mer som en rödaktig flytning. Allting är helt normalt då det kommer till mens. Kanske det skulle vara bra om du talade om saken med din mamma så att ni kan köpa hem bindor eller trosskydd som passar dig. Du kan anteckna när du blödde i din kalender så vet du ungefär när du kan tänkas blöda nästa gång. Men du skall inte bli orolig fast den inte är regelbunden under de första åren. Det är mycket nytt som kroppen måste lära sig och den är inte alls färdigutvecklad ännu.
De hårda knölarna du känner i dina bröst är också helt normala. Det är själva bröstvävnaden som börjar utvecklas. Ofta kan de kännas ömma, eller t.o.m. klia. Knölarna är helt ofarliga och har ingenting att göra med cancer. Med tiden kommer knölarna att bli större, mer utbredda, och till sist blir brösten mjukare. I din ålder är det ännu nästan omöjligt att veta vilken storlek brösten kommer att ha då de är "klara", eftersom alla människor utvecklas i sin egen takt och enligt sitt eget mönster. Försök att vara glad och tacksam över den kropp du har, då mår du allra bäst.
Kram
Tessi