Gravid?
28.12.2017
Jag och min pojkvän på 2och ett halvt år har haft sex ungefär 3 gånger i veckan, och vi använder alltid kondom. Men nu är min mens 4 dagar sen och den brukar aldrig vara sen, är jag gravid? Vad ska jag göra? Mina föräldrar vet inte arr vi har sex,och om jag är gravid vill jag ha abort. Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.01.2018
Hej,
Precis som du säkert har hört så är det inte alls konstigt fast mensen är oregelbunden då man är ung. Det är ju just därför man t.ex. inte kan lita på "säkra dagar" eller preventionsappar på telefonen, just för att mensen kan vara oregelbunden, trots att den alltid tidigare har varit superregelbunden.
Om din mens fortfarande inte har kommit så tycker jag att du skall testa dig. Ett graviditetstest kan du köpa från apoteket eller nästan från vilken matbutik som helst. Visst måste man ta graviditeten i beaktande, men jag tycker inte heller att du skall ta ut alla sorger i förskott. OM du är gravid så får vi ta den krisen då vi vet hur det är.
Testa dig. Och OM du är gravid kan du tala antingen med din skolhälsovårdare eller ringa till preventivrådgivningen och tala med dem. De kommer isåfall att hjälpa dig vidare med aborten. Skriv gärna in pånytt om det skulle vara så.
Ta reda på hur det ligger till, men eftersom ni alltid har använt kondom så tror jag att den försenade mensen mer sannolikt beror på att du är ung. Ta det lugnt.
Kram
Tessi