Gravid!?
13.06.2015
Jag hade sex dag 12 i min menscykel, använde kondom och märkte inte att den skulle ha spruckit, märker man det? Är nu på dag 34 i menscykeln och har fortfarande inte fått mens. Har inte mencykeln på koll före nu hu lång jag har. Har inga symptom alls som illamående eller så.. Förutom sen mens. Hur stor risk är det att jag är gravid? Vad gör jag om jag är gravid. Har ingen att vända mig till om det skulle hända... Orolig

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
16.06.2015
Hejsan Orolig! En god idé för dej är nog att börja skriva upp/anteckna i telefonen vilken dag din mens kommer. På så vis kan du enkelt räkna ut hur långa menstruationscyklar du har. Man räknar alltså från menstruationens första dag till nästa menstruations första dag. Det finns appar för sådant här åxå. :) På så vis märker man ju att något är galet när man har börjat vara sexuellt aktiv.
Ofta ifall kondomen spricker så samlas den bara som en ring kring mannens penis, gummilänken överst håller men själva ballongen går liksom sönder. Det märker man nog senast när man är klar... Så gäller det förståss att killen är ärlig och säger till ifall sådant har hänt. I ivrigheten kanske man inte märker sådant direkt det händer...
Jag tror ju att risken är minimal att du skulle vara gravid. Jag tror oddsen är större att du inte vet när din mens ska börja eller alternativt att du inte har en regelbunden mens. Men en god idé skulle väl säkert vara att göra ett graviditetstest? Du köper dem för några euro på apotek eller på ett större varuhus. Om du ringer din hvc kan du också där vid laboratoriet göra ett graviditetstest gratis. Läs mera om graviditetstest här. Det finns mera att välja på i vänstra spalten. Jag tycker nog att du ska göra graviditetstest för att slippa din oro. Samt för att du ska ha tid på dej ifall...
Jag håller tummarna för dej! Med vänlig hälsning,  Annika   barnmorska - hälsovårdare