Gravid under mens?
24.07.2018
Jag hade oskyddat sex den 18/7 och 20/7. Oerhört dumt och oansvarigt både av mig och min partner förstås.
Min mens hade börjat den 15/7 och varade till 21/7 så jag hade mens båda gångerna men jag är medveten om att det finns en chans till graviditet ändå. Har inga symtom eller sånt men är ju ändå orolig.Min partner kom inte nån av gångerna men försats kan ju ändå ha kommit.
Min menscykel är regelbunden och brukar oftast vara runt 30 dagar men som jag har förståt så kan ägglosningen variera lite så den behöver ju inte nödvändigtvis vara rund den 14 dan.
När kan jag ta graviditetstest? Min mens slutade ju just så ska jag vänta i oro en månad eller kan ja ta det tidigare? Det står ju på vissa graviditetstesten kan testas upp ti 6 dagar innan väntad mens. Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.07.2018
Hej.
Precis som du skriver så finns det en liten risk, men inte speciellt stor. Ägglossningen kan man inte alltid veta med, så det är nog bara att vänta och se.
Det finns nog graviditetstest som utger sig för att ge säkra svar redan i ett tidigt skede, men de baserar sig också på att ägglossningen (och befruktningen) skall ske mitt i cykeln, så testerna är alltid mer tillförlitliga om man väntar tills mensen borde ha kommit. Graviditetstest via blodprov kan visa en graviditet tidigare än urinprov, men å andra sidan måste man då gå via hvc för att få en remiss.
Tyvärr är det nog helt enkelt så att du får vänta och se. Antagligen kommer du ju inte att göra om samma misstag just för att du sedan har i färskt minne vilken pina det är att gå omkring och inte veta. Men ta det lugnt, risken är trots allt ganska liten.
Kram!
Tessi