graviditet
04.07.2014
Hejsan!
mitt namn är jessica och jag har en undran angående graviditet. Jag är orolig och rädd för att vara gravid. Hade min mens senaste 7,8,9 juni kommer ej ihåg vilken dag den startade. Hade ingen mens på hela maj månad pga p-piller. Jag vet ej när jag hade ägglossning i juni månad, men hade samlag utan skydd den 24juni och tog dagen efter piller 15timmar efter då dag 25juni. Jag har tagit grav tester lite till o från nu,bla ett hos mödravården och alla visar negativt (lättad) men jag är så rädd för att det är för tidigt att se. Fast min barnmorska sa till mig att om alla tester visat negativt så är det nog säkert speciellt oxå om jag tagit dagen efter piller. Stämmer det?
MVH orolig jessicaw

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.07.2014
Hej jessicaw!
Vi skulle nog säga som din barnmorska, att allt tyder på att du inte är gravid. Vill du, så väntar du till nästa vecka, typ 16.7 och tar ett test då, för då borde testet garanterat och utan tvivel visa korrekt resultat. Det rekommenderas hursomhelst alltid att ta ett test tre veckor efter att man tagit akut-p-piller. När mn haft oskyddat sex men inte använt akut-p-piller, så rekommenderas det alltid att vänta med att ta graviditetstest tills det gått 7-10 dagar efter den dag då man borde ha fått mens. Orsaken till det är att fastän det står på de flesta graviditetstestsförpackningar att testet borde visa korrekt resultat redan samma dag som man borde få mens, så kan det för vissa kvinnor hända att mängden speciellt graviditetshormon i urinen ännu inte är tillräckligt stor för att testet ska känna av det, så att det blir falskt negativt. Räknar man att du hade mens 7-9.6 så borde du ha mens ungefär den här veckan. Så ta ett test nästa vecka, typ onsdag. Då kan du garanterat lita på det! Tills dess är det nog bara att vänta!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av tidigare svar av barnmorskorna på liknande frågor)