Handtvätt
27.06.2014
Jag undrar; hur pass noga ska man tvätta händerna innan man för in en tampong? Räcker det med att skölja av dem eller ska man tvätta dem noga med tvål? Liten

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.07.2014
Hej Liten!
Det är nog alltid bra att tvätta händerna med tvål före man byter tampong. Inte bara med tanke på vilken smuts, bakterier osv som dina händer kan ha kommit i kontakt med före - smuts och bakterier hör inte hemma i slidan - utan också för att ifall du uträttat behov först har du kanske kommit i kontakt med tarmbakterier. Tarmbakterier kan exempelvis orsaka urinvägsinfektion och de hör inte heller hemma i slidan. Plus att det är meningen att tampongen ska vara så ren som möjligt. Slidan har nog ett eget naturligt försvar mot bakterier, bland annat är miljön där mycket surare än omgivningen, men den klarar ändå inte vilka bakterieangrepp som helst. Så tvätta ordenligt före bara, speciellt under naglarna på de fingrar som kommer i kontakt med tampongen och slidan.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott