Hjälp
08.08.2018
Hej !
Har haft min mens två gånger denna månad nu. Fick min mens igen men det är något som är fel. När jag först fick den imorse så vart mitt blod rött men nu senare under kvällen så vart mitt blod svart/ brunt är det något som är fel O

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.08.2018
Hej.
Nej, det är inget som är fel. Mensblodet är inte samma sorts blod som kommer ut t.ex. om du skär dig i handen, utan det är en blandning av blod, slem och bitar av slemhinna som stöts ut ur livmodern då den inte längre behövs. Därför behöver man helt enkelt inte oroa sig fast blodet ändrar färg eller konsistens. Det är helt normalt.
Med tanke på din ålder är det inte heller någonting konstigt med att mensen är oregelbunden, vilket ibland kan betyda att den hoppar över nån månad - och ibland att den dyker upp oftare än tänkt. Ingen panik alltså.
Kram
Tessi