Hjälpp
29.09.2016
hej jag ska på en veckas semster till södern om en och en halv vecka och har räknat ut att jag antagligen kommer få mens någon av de tre sista resedagarna. Vill inte ha tampong eller liknande, utan helst sånadär Primolut-Nor tabletter.
Men för det första, vart ska jag vända mig för att få tabletterna?
Måste jag berätta för mamma och hur isåfall? Finns det någon åldersgräns för tabletterna?
Går det att få tabletterna via telefon?
Vad kommer de fråga och måste mamma vara med?
är verkligen helt förstörd, för mensen kom några dar för tidigt och kommer nu förstöra resan ;(
Bami

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.09.2016
Hej.
Jag tycker att du skall börja med att tala med din skolhälsovårdare. Hon känner till hur allting fungerar på din hemort och vet om det är skolläkaren/hvc eller preventivrådgivningen du skall ta kontakt med. Om ni har en skolläkare så kan det häna att hen kan skriva ut ett recept till dig, men annars är det en läkare på hvc eller preventivrådgivningen som gäller. Då ringer du bara till HVC och säger att du behöver en läkartid eftersom du vill få ett recept på piller som kan flytta din mens.
Det är ju väldigt vanligt att få dessa tabletter utskrivna, så det är ingen som kommer att vara förvånad eller tycka att det är konstigt eller pinsamt. Och din mamma behöver inte få veta att du besöker läkaren och får pillren utskrivna, även om jag inte tror att hon heller skulle tycka att det är konstigt. Jag tror inte att det finns någon åldersgräns på pillren, men det kan nog hända att du måste träffa läkaren face to face för att få dem utskrivna.
Men börja med att tala med din skolhälsovårdare så ordnar det sig säkert!
Kram
Tessi