Ingen mens
02.04.2019
Hej!
Jag har haft mens i några år men nu plötsligen har den inte kommit på några månader, vilket börjar stress mig lite. Senast jag had mens var i december förra året. Jag tränar en hel del, kan det ha något med saken och göra? Tränar ca. 4-6gg i veckan. Har även läst att sköldkörteln kan påverka mensen, vilket jag även har problem med. Tacksam för svar, börjar bli orolig.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.04.2019
Hej,
Precis som du skriver så kan mensen påverkas av både sköldkörteln och av hård träning. I sig behöver det inte betyda att någonting är "fel" bara för att mensen är borta, men det finns inte heller någonting som hindrar att du tar upp saken med din skolhälsovårdare. Skolhälsovårdaren kan ta i beaktande din kroppsvikt och din träning (d.v.s. om du väger lite och tränar så mycket som du gör så är det inte så konstigt att mensen uteblir, men då är det nog att betrakta som ett tecken på att du tränar för hårt eller äter för lite.) men hen kan också lägga remisser till blodprov där man kan kolla upp hur dina sköldkörtelhormoner fungerar och om det är i balans.
Vi behov kan ni boka en läkartid. Oftast börjar man inte undersöka varför mensen är försvunnen innan den har varit borta i 6 månader, men om det finns anledning att tro att det kan bero på din träning eller dina sköldkörtelhormoner så tycker jag att du skall ta ett snack med skolhälsovårdaren.
Kram
Tessi