Kan jag ha gjort sönder något när jag la in en tampong
25.12.2018
Hej! Min mens skulle ha kommit 23.12 enligt min app och nu är det 25.12 och jag har fortfarande inte fått min mens. Men på kvällen 22.12 la jag in en tampong för min app brukar stämma ganska bra när jag får min mens och min pojkvän sov över så ville inte mensa ner min säng. När jag senare på kvällen gick på toa böt jag öven tampong och då var dt jääättteee liiiteee blod på tampongen men jag tänkte att jag har fått mens nu. Så jag lag in en ny tampong och morgonen efter när jag tog ut min tampong var den typ bara ”bruna flytningar” på den. Och hela den dagen hade jag i tamponger och varje gång jag böt var det typ bara vanliga flytningar. Men vad var det där lilla blodet som fanns på första tampongen? Kan jag ha ”gjort sönder” något där nere när jag la in den som kan hända när man har sex, eller var det min mens? För när jag får mens så ska jag börja med p piller första gången och det är ju jag lite nervös över så jag undrar om det är något farligt eller om jag bara ska vänta! Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2018
Hej.
Jag tycker inte att du skall stressa, utan vänta i lugn och ro på att din mens kommer.
Jag rekommenderar att du inte använder tamponger "för säkerhet skull" som du gör nu, utan att du endast använder dem då du faktiskt blöder ordentligt. Anledningen är den att tampongen är väldigt torr (som den ju bör vara) så den suger i sig all fukt den kan från slemhinnorna runtomkring. Det leder till att slemhinnorna blir irriterade och att de måste producera ännu mer fukt för att kompensera. Slemhinnorna vill vara fuktiga, de behöver vara det för att hållas friska.
Så om du klämmer in en tampong då det egentligen är "för torrt" så är risken rätt stor att det uppstår ett litet sår, som givetvis kan blöda lite. Såret har då sämre förutsättningar att läkas om det ligger bredvid en tampong (där bakterier trivs, och som torkar ut slemhinnan.) Den lilla droppen blod kan alltså ha kommit från ett litet sår, eller också var det en liten droppe mensblod - det är nästan omöjligt att säga.
Om du absolut inte vill använda binda eller trosskydd så tycker jag att du skall köpa en menskopp, som inte är otrevlig mot slemhinnan och som kan användas även under de dagar då man blöder bara lite.
Nu tycker jag att du i lugn och ro skall vänta på din mens. En mens-app kan ge bra ledtrådar om när ungefär mensen är på väg, men appen kan inte berätta det med säkerhet. Din kropp är inte en maskin och den följer sina egna regler, med andra ord struntar den fullständigt i vad din app säger. Trots att mensen alltid tidigare skulle ha fungerat på et visst sätt betyder inte att den alltid kommer att göra det. Du är också så pass ung ännu att det är mer regel än undantag att mensen är oregelbunden.
Då mensen börjar så börjar du med dina piller. Men vänta tills du är säker på att det är mensen.
Kram
Tessi