Kan sex skjuta upp mensen?
24.10.2019
Jag och min pojkvän har haft sex mer än vanligt den senaste veckan och min mens skulle ha börjat i slutet av den veckan men är 5 dagar försenad. Den brukar vara väldigt punktlig eller tidig men har varit högst 1 dag försenad. Detta gör mig orolig, eftersom vi har haft oskyddat sex 2 gånger den förra veckan. Är det möjligt att sex kan förskjuta menstruationen? Eller är jag gravid? Smått oroad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2019
Hej.
Om din mens är 5 dagar försenad och du vet att du har haft oskyddat sex så skall du testa dig. Visst - det är inte alls ovanligt att mensen är oregelbunden, och det händer nästan alla tjejer nån gång att mensen blir sen. Oftast får man inte veta vad det beror på, men man vet att t.ex. fysisk och/eller psykisk stress kan göra att den blir sen. Så om du nu stressar massor över att mensen inte kommer så kan det vara just därför den är sen - eller också beror det på någon liten hormonell obalans - eller helt enkelt på att det är helt normalt att mensen inte exakt följer kalendern eftersom kroppen inte är en maskin.
Sex i sig gör inte att mensen blir försenad.
Så om din mens inte har dykt upp ännu då du läser detta så skall du testa dig. Testet kan du köpa från butiken eller apoteket.
Kram
Tessi