Konstigt
25.05.2019
Hej, jag har gått på p-piller i över ett halvår och under de senaste månaderna har jag hoppat över att ta sockerpillerna pga. extrema menssmärtor. Jag glömde att ta ett piller en dag och fick mens, som varade i typ 8 dagar, men inga extrema blödningar och nu i en vecka efter har jag haft flytningar som ibland varit bruna, ibland lite rosaaktiga och ibland vita med en gulunderton typ + att det har känts väldigt torrt där nere. Vad kan detta bero på?
Tacksam för svar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.05.2019
Hej.
Det låter nog ganska normalt i mina öron. Eftersom du har ätit flera kartor på raken så betyder det att slemhinnan som har byggts upp i livmodern inte har kunnat ta sig bort, så då du glömde bort ett piller så sjönk hormonnivåerna så pass mycket så att kroppen passade på att tappa ur sig slemhinnan.
Jag kan inte svara på varför det känns torrt i underlivet, kanske för att du blivit tvungen att använda trosskydd/binda/tampong så länge i ett sträck (det torkar ut slemhinnorna, vilket är ganska självklart). Så bara din kropp "hinner ikapp" igen så att du kan vara utan mensskydd så tror jag att torrheten kommer att upphöra.
Det låter inte alls onormalt, även om jag förstår att det känns krångligt att blöda så länge.
Kram
Tessi