Lång Menscykel
15.12.2022
Hej!
Jag fick min första mens våren 2021 då jag var 12 år och har haft en veckas lång mens. Men min menscykel är oftast runt 70-80 dagar lång och bara några enstaka gånger har den varit 20-30 dagar lång. Är det något fel? Borde jag söka vård? Frågaren

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.12.2022
Hej,
Egentligen har det inte så stor betydelse hur lång menscykeln är, men jag förstår att det kan kännas irriterande att inte veta när mensen skall komma och hur lång cykeln skall bli. Det att mensen är regelbunden och att cykeln inte är så lång börjar egentligen ha någon betydelse först om man försöker bli gravid, eftersom det då är lättare om man vet ungefär när man har ägglossning och att cykeln inte är så lång.
Så just nu är det egentligen mest upp till dig själv och hur mycket du störs av saken. Om man vill ha en regelbunden blödning så kan man alltid äta p-piller, men om det enda "problemet" är att cykeln är lång och oregelbunden så kanske det inte heller är värt att äta piller bara därför. Men om du också har t.ex. väldigt smärtsam och/elle riklig mens eller du behöver det som prevention så kan du kontakta preventivrådgivningen och boka en tid.
I något skede är det säkert bra om du besöker en gynekolog som med t.ex. ultraljud kan kolla upp att allting är som det ska, men jag tror inte att det är någonting som är fel. Som du säkert har hört så är det ingenting ovanligt med att mensen är oregelbunden i början, och för vissa fortsätter den att vara det också senare i livet. Vi är helt enkelt olika. Men du kan alltid kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun eller tala med din skolhälsovårdare om det är någonting du funderar över.
Kram,
Tessi