Lite osäker!!?!
23.11.2018
Jag har ett problem med min mens, jag har inte oregelbunden men jag har sån mensvärk att jag ligger och gråter och får panik. Jag vet inte vad jag ska göra. Och det är heller inte varje gång utan typ vart tredje gång får jag såna smärtor att jag knappt kan andas.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.11.2018
Hej.
Mensvärk är ingen höjdare, och jag vet att det inte tröstar dig det minsta just nu men du är långt ifrån den enda. Det är ofta precis som du skriver att värken kan variera från gång till gång, och oftast vet man inte vad det beror på.
Det du kan testa (vilket du säkert redan har gjort, men ändå) är värmedyna eller flaska, en varm dusch mot magen, och värkmedicin. Om du känner att "vanliga" värkmediciner inte fungerar tillräckligt effektivt så kan du också tala om saken med en läkare som kan skriva ut receptbelagda mediciner åt dig. (dessa är inte nödvändigtvis "starkare" än vanliga mediciner, men de kan fungera mer effektivt mot just denna typ av värk.)
Ett annat alternativ är p-piller, det är rätt vanligt att tjejer får p-piller utskrivna just p.g.a. smärtsam eller riklig mens.
Eftersom problemet sannolikt kommer att kvarstå trots att du blir äldre (till en viss del kan den ändra, men den gör inte alltid det.) så tycker jag att det skulle vara viktigt att du hittade en lösning som passar i just ditt fall. Tala med din skolhälsovårdare om saken så kanske hon kan boka en tid till skolläkaren, eller boka en läkartid vid hvc. Mensvärk är ingenting du behöver skämmas över, det är inte någonting du har valt - du måste bara hitta ett sätt att hantera det.
Kram
Tessi