Mellanblödning p piller
06.10.2022
Hej! Jag har tagit samma p piller i snart ett år (qlaira) och det har alltid funkat bra, inte fått mellanblödningar och mensen har kommit då jag tagit dom sista röda och vita pillren. Jag hade mens från den 21.9-25.9, och den 3.10-4.10 fick jag mellanblödningar och så var det en dag utan nån blödning (den 5.10) men nu den 6.10 fick jag en blödning igen. Beror det på att jag ibland tagit mina piller några timmar försent? Eller beror det på en infektion? Tar alltid mina piller klockan 14:15, och ibland kan det hända att jag glömmer dom hemma då jag är i skolan eller jobb och tar dom föst på kvällen. Hur får jag blödningarna att sluta? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.10.2022
Hej,
Alltid är det inte helt lätt att veta varför man plötsligt får mellanblödningar trots att man inte tidigare har fått det, men om du inte har några andra symtom som tyder på en infektion så tror jag inte att du behöver oroa dig för det.
Eftersom det är ett p-piller så borde det inte heller spela så stor roll trots att du ibland har tagit pillren några timmar senare, eftersom det ändå sker inom ramen för trygg användning. Det du själv kan fundera på är om det är någonting annat som varit annorlunda i ditt liv nu, t.ex. att du stressat mer, ätit sämre, sovit mindre eller liknande. Allt man gör kan påverka hormonerna i kroppen och eftersom vi är levande varelser så finns det alltid en risk att kroppen inte fungerar exakt som man tycker att den borde göra.
Så bara på basen av att du har haft mellanblödningar en gång så behöver du inte göra någonting alls. Följ med och vänta på att blödningen upphör. Det är svårt att säga hur länge den pågår, men i värsta fall kan blödningen vara från och till ända fam till nästa tömningsblödning. I bipacksedeln står det att om man har mellanblödningar under tre på varandra följande cykler så skall man kontakta läkare. Så mitt förslag är att du följer de anvisningarna. D.v.s. om du får mellanblödningar ännu två månader så kontaktar du preventivrådgivningen i din kommun så får barnmorskan där ta ställning till saken. Och givetvis kan du ta kontakt dit tidigare om du skulle bli väldigt orolig eller om du får andra symtom som känns överraskande.
Ta hand om dig!
Kram,
Tessi