mennnssen
01.09.2018
hej jag har fått min första mens för ungefär 2 år sen.. men har fortfarande inte vänjt mig. De tre dagarna känns jätte jobbigt. blöder inte så mycket första dagen men andra dagen känns det som att det rinner bara en hel flod.. så måste typ gå på toa hela tiden för att byta binda eller se om har blod i byxan. Kan ha sån värk som att jag vill bara gråta jag klarar liksom inte av smärtan.. vill inte heller ta ppiller. och jobbigast av allt ha mensvärk på skolan som fick mig åka hem från skolan . och jag vill inte känna mig blöt hela tiden asså byter jag bindan så efter känner jag mig kladdig blöt mellan benen. vanliga tjejer brukar ha pms och bli iritterade på vänner eller på andra saker.. men jag blir bara arg över att jag har ont... kan ni ge tips?? leya

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.09.2018
Hej.
Visst kan det kännas tungt att ha mens. Dels är det lite klottigt, och givetvis är det inte roligt alls att ha ont. Så jag har full förståelse för att det känns jobbigt.
Det jag tycker att du skall satsa på är att köpa en menskopp, och använda den istället för binda. Menskoppen rymmer mer blod än en binda, och man känner inte hur det rinner blod, så man känner sig inte heller klottig på samma sätt. En menskopp kan du köpa t.ex. från apoteket. Den kostar mer än ett paket bindor, men å andra sidan kan den användas länge, i upp till 10 år!
Jag tycker också att du skall ta värkmediciner om du har väldigt kraftig mensvärk. Värkmediciner skall inte användas i onödan - men det är precis lika "onödigt" att gå omkring och ha värk hela tiden då man inte måste det. Vanlig Burana brukar oftast hjälpa.
Mensen i sig är  ju din kropps sätt att fungera normalt, så att du i framtiden skall kunna få barn (om man vill ha barn alltså). Så det är garanterat värt mödan. Men du skall absolut göra det du kan för att minska på problemen, och då tycker jag att en menskopp och värkmediciner skulle ta dig åtminstone en bit på vägen.
Kram
Tessi