Mens
15.09.2022
Jag kommer snart ha mens igen men är orolig over att jag ska blöda igenom om jag inte har mensskydd och jag orkar inte gå omkring med menskydd utan att ha mens och jag vill inte vara med på gympan heller Boll

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.09.2022
Hej,
Det är ett ganska vanligt problem du beskriver, att man är rädd att blöda igenom om mensen plötsligt skulle börja. Det du kan göra om du inte vill gå omkring med bindor eller trosskydd "för säkerhets skull" är att antingen skaffa ett par "menstrosor", d.v.s. trosor som är skapade för att kunna absorbera blod så att man inte behöver använda andra mensskydd, eller att du använder en menskopp. Menstrosorna är en relativt ny "uppfinning" men man får köpa dem i de flesta större varuhus i samma hyllor som bindorna finns.
Menskoppen är snällare mot slemhinnorna än tamponger. En tampong skall man ju inte använda om man inte blöder, eftersom den då torkar ut slemhinnorna och det kan göra ont både att sätta in och att ta ut den. Men menskoppen är gjord av silikon och är därför inte påfrestande för kroppen. Däremot kan det krävas lite vana innan man lär sig exakt hur man skall lägga in och ta ut den.
Jag kan delvis förstå att du inte vill delta i gymnastiken under mensen eller då den precis skall börja, men det du kan tänka på är att det ofta brukar kännas bra i kroppen att man rör på sig i samband med att mensen börjar. Det kan i många fall minska på eventuell värk att man är aktiv. Det gäller förstås inte alla, så om du hör till dem som t.ex. har väldigt kraftig värk så skulle jag råda dig att diskutera saken med din gymnastiklärare så kanske ni kan hitta på någonting annat för dig just den gången.
Kram,
Tessi