mens
04.01.2022
hej jag är en tjej på 14 år jag har haft min mens 2 år och den brukar vara ganska punktlig men den har inte kommit på 4 månader och jag vet inte värför?
jag är oskuld så jag kan inte vara gravid men jag vågar inte fråga mamma om hjälp och känns konstigt att fråga en kompis
borde jag kontakta gynekolog? och i sånna fall hur?
vet inte vad jag ska göra a
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
04.01.2022
Hej,
Att mensen plötsligt uteblir kan bero på olika faktorer, ofta yttre påverkande faktorer - t.ex stress, graviditet, viktnedgång, viktuppgång, dålig sömn. Jag tycker du ska nämna det för din mamma, berätta för henne att din mens inte kommit. Hon kommer sannerligen ifrågasätta graviditet och då har du ju redan svaret. Jag vill verkligen uppmuntra alla unga att prata mer om kropp, mens och sex med sina föräldrar. Ingen förälder skulle någonsin döma eller bli arg, snarare orolig. Jag vet att föräldern verkligen skulle uppskatta att ens barn skulle vilja prata om dessa saker med en. Din mamma kommer även att stötta dig i allt, så som besöket till läkare om du önskar det etc. Alltid bättre att ha med sig en vuxen än att gå själv, det kan kännas så skrämmande och kanske ängsligt att behöva gå själv till besöket som kanske är första gången. Jag ger dig mod att prata med mamma. Ni kommer att hitta en lösning tillsammans. Vill dock försäkra dig om att det inte är farligt, mensen kan bli oregelbunden plötsligt, men jag tycker det är viktigt att utreda varför det blivit så, om du själv inte kan identifiera dig med orsakerna jag skrev ovan.
Kram!
Malin