Mens
30.01.2017
Hej
Jag börjar vara lite orolig har haft paus med mina p-piller i snart 3 veckor och har inte ännu heller fått min mens och brukar alltid få den inom 3 dagar när ja har paus.. har tagit graviditetstest men de visade negativt. Har nämligen haft oskyddat sex två gångger.. kan jag vara gravid eller är det något annat? Har imellan sjukt i magen o känns imellan som mensvärk men får inte det. Och imellan när jag äter eller dricker något så känns det som min mage svälls upp.. har nästan hela tiden som mensvärk i magen. Borde jag ta ett till graviditetstest eller borde jag fara o prata med någon?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.02.2017
Hej.
För det första. Varför har du haft paus med dina piller?? Det är inte bra för din kropp att sluta - och sedan börja med pillren pånytt eftersom det ökar risken för blodpropp. Men nåväl, jag utgår ifrån att du har haft en god anledning till det.
Menar du alltså att du har haft oskyddat sex två ggr under tiden du inte har ätit piller?? Isåfall finns det givetvis en risk för graviditet, och beroende på när befruktningen isåfall har skett så kan det ju hända att det inte ännu syns på testet. (testen baserar sig på att hormonerna som utsöndas då man är gravid ökar i kroppen, tidd de syns även i urinen. Därför tar det några veckor efter befruktningen tills graviditetshormonerna syns i urinprovet)
Så beroende på när det var du hade sex, om det var under tiden du åt dina piller eller efter att du slutade så skall du nog följa med situationen. Om inte mensen dyker upp på ytterligare två veckor så föreslår jag att du testar dig pånytt. Och framöver måste du hitta någon preventivmetod, antingen kondom, piller eller någonting annat - men om du inte ännu vill bli förälder så är det dumt att ha oskyddat sex. Helt enkelt.
Det är svårt att säga vad dina magsmärtor beror på. Det är ju helt vanligt att mensen blir oregelbunden då man slutar med sina piller, men oftast brukar man ju nog få sin "tömningsblödning" alltid då man slutar med pillren. Så din "mensvärk" kan bero på att mensen är på g, men det kan naturligtvis också bero på att du är gravid - beroende på när sexet inträffade. Då man äter p-piller så fungerar inte ägglossningen, så det är nästan omöjligt att säga när din ägglossning eventuellt kan ha skett efter att du slutade med dina piller.
Beklagar att jag inte kan ge dig det svar du skulle vilja ha (att du antagligen inte är gravid) men oskyddat sex innebär alltid en risk. Det är inte speciellt lätt att bli gravid egentligen, eftersom det är massor av saker som måste stämma, men vi vet ju båda två att människor trots allt lyckas bli gravida varje dag.
Antingen kan du skriva in pånytt om du har fler frågor eller om jag har uttryckt mig otydligt, eller gå och tala med din skolhälsovårdare. Eller så väntar du helt enkelt, och testar dig om mensen inte syns till.
Håller tummarna.
Kram
Tessi