Mens
19.01.2018
Hej, jag har en fråga.. jag fick min mens förra året i oktober och dom två första gångerna var dom regelbundna men nu efter så har fen vari cirka 18 dagar försenad..undrar om det är normalt och om man kan göra något har hört om p-piller men är inte imtresserad av dom. Tack för svar i förväg:) Tänkare

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.01.2018
Hej,
Eftersom du ännu är så ung så är det nog alldeles normalt och väldigt vanligt att mensen inte är helt regelbunden. Det beror helt enkelt på att din kropp inte är färdigutvecklad ännu. Antagligen kommer din mens att bli mer regelbunden med tiden.
Det finns tyvärr inte så mycket man själv kan göra för att påverka mensen. Det enda du kan göra är att se till att äta tillräckligt, och att inte träna för mycket eftersom de sakerna kan påverka. Men i övrigt är det bara tålamod som gäller. Jag förstår att det är jobbigt att mensen är så opålitlig men ingen kan tvinga dig att äta p-piller så om det inte känns aktuellt så är det inget du måste göra.
Kram
Tessi