Mens
11.12.2018
Hej!
Jag brukar ha regelbunden mens men nu är den 8dagar försent. (Väldigt ovanligt)
Den senaste månaden/2 månaderna har jag varit på VÄLDIGT dåligt humör, jag har haft väldigt mycket ångest, skuldkänslor osv.
Det har inte gått en dag utan att jag är stressad/haft ångest.
Kan detta påverka min Menscykel?
Kan detta vara en anledning till att den är sen? Hmmm

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.12.2018
Hej,
Ja, ångest och stress kan definitivt vara en av anledningarna till att din mens är sen. Dels är det inte alls ovanligt att mensen är oregelbunden trots att den alltid tidigare varit regelbunden, men eftersom kroppen hela tiden påverkas av allting vi gör, och du skriver att du har mått dåligt så tycker jag inte alls att det är långsökt att din uteblivna mens beror på det.
Poängen med hela menscykeln är att kvinnan skall kunna bli gravid och föda barn. Men om kvinnan av olika anledningar mår dåligt så kan kroppen känna av att det inte är en optimal tidpunkt för graviditet - och då kan det påverka systemet. Det fungerar INTE som ett preventivmedel, man kan inte avsiktligt "tänka sig fram" till att mensen skulle upphöra, det är inte heller nödvändigtvis ett mått på hur dåligt man mår. Men i vissa fall, t.ex. vid depression eller ätstörningar så är det ganska vanligt att mensen börjar krångla.
Det betyder inte att det alltid kommer att vara så. Det kan vara en ren tillfällighet, eller så är det inte det. Men i sig är det inte heller det största problemet. Du vet ju att mensen inte är sen p.g.a. att du skulle vara gravid, så då är det ju en sak mindre att oroa sig över. Det som oroar mig med din fråga är att du mår så dåligt. Att du skriver att du varje dag upplever ångest och skuldkänslor. Det är någonting som jag tycker att vi måste åtgärda.
Finns det någon i din skola som du känner att du kan lita på och berätta för? T.ex. en kurator eller hälsovårdare? Det kan också vara en lärare eller egentligen vem som helst, som kanske kan hjälpa dig vidare. Det kan hända att det "räcker" med att du talar med en person, eller så kan den personen hänvisa dig vidare till någon som du kan börja gå och tala med regelbundet. Alltid betyder det inte att man måste gå och prata för en lång tid framöver, ibland räcker det med några gånger. Men oftast tar det längre tid ju längre man väntar med att börja. Så snälla försök hitta någon att tala med så fort som möjligt.
Du är alldeles för värdefull för att gå omkring och bära på så mycket ensam. Du förtjänar att må bra.
Många kramar
Tessi