Mens igen
21.10.2018
Hej, min mens tog slut för en vecka sedan. Har en ganska regelbunden menscykel och aldrig haft några problem. I förrgår fick jag dick en mensliknande blödning. Dock tjockare och mörkare än vanligt. Tänkte att det var nägon slags efterblödning eller gammalt blod men det slutar inte. Blöder alltså ganska mycket. Chansen att jag skulle vara gravid är minimal, har alltid kondom vid sex. Vad kan detta vara? Är det farligt? EE

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.10.2018
Hej.
Jag tycker inte att du skall oroa dig. Jag tror inte att det är någonting som är fel, och jag tror inte att det beror på att du skulle vara gravid, eftersom det normala är att man inte blöder alls då man är gravid.
Kroppen är som bekant inte en maskin, så den fungerar inte nödvändigtvis likadant hela tiden. Mensen påverkas av små förändringar i hormonbalansen, och oftast vet vi inte vad det beror på. Det finns helt enkelt inte så mycket annat du kan göra än att följa med. OM det skulle vara så att det upprepas varje månad att du får mellanblödningar så kan du kolla upp att allting är okej vid preventivrådgivningen, men på basen av det du skriver så låter det helt normalt.
Kram
Tessi