Mens och bruna flytningar
10.06.2019
Hej. Varannan gång jag ska ha min mens så är det bara bruna flytningar och varannan gång så är det helt vanlig mens. Om man räknar flytningarna som mens så är den regelbunden. Men varför är det bara bruna flytningar varannan gång. Jag går inte på p-piller och har aldrig haft sex (ifall det skulle ha nåt att göra med saken). Så min fråga är: är det normalt att ha bruna flytningar varannan mens, det är ingen riktig mens varannan månad alltså. Och vad beror det på att jag bara har riktig mens varannan gång?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.06.2019
Hej.
Det är nog helt normalt. Anledningen till att du varannan månad har bara bruna flytningar är antagligen att slemhinnan som byggs upp i din livmoder är så tunn att det inte finns så mycket som kan komma bort, och då är det främst själva slemhinnan som kommer, och inte så mycket lod - därför ser det brunt ut och kan innehålla små '"trådar" eller bitar istället för att se ut som klart blod.
Det är alltså ingenting du behöver oroa dig över, utan är helt normalt. Du fick din mens ganska sent (inte onormalt sent, men senare än genomsnittet) så det är bara rimligt att tro att din kropp ännu håller på och lär sig hur den skall göra. Så i ditt fall hinner den bara bygga upp en tjockare slemhinna varannan månad. Med tiden kommer det säkert att ändra på olika sätt, men det enda du behöver göra är att ta hand om dig och följa med. Jag tror inte att det är någonting som är fel.
Kram
Tessi