Mens och gravid
14.03.2016
Hej! Jag tar p-piller och när jag läste bipacksedeln så stod det om man tagit dem rätt alltså t.ex. Samma tid varje dag, tagit alla osv så är man skyddad under mensveckan (har inga sockerpiller). Så jag hade sluta ta piller och var o mensveckan men väntade ännu på min mens hade inte fått den ännu. Då hade jag och min pojkvän sex, och han kom i mig. Dagen efter fick jag min mens men tkr jag har blött väldigt lite.. Beror det på att han kom i mig? Inte kan ja väl va gravid?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.03.2016
Hej.
Alltså. Nästan alla p-piller fungerar på samma sätt. Du tar pillren ungefär på samma tid varje dag. Det är inte så stor skillnad om det kastar med någon timme men man kan ju försöka hålla det inom samma tid på dygnet, t.ex. inom "morgon", "förmiddag", "eftermiddag" eller "kväll". Med p-piller är det inte riktigt lika känsligt som det är med mini-piller.
Man äter pillren i 21 dagar, varpå man har 7 dagars paus. (eller äter sina sockerpiller i 7 dagar - men det är samma sak eftersom de pillren innehåller just bara socker - de gör med andra ord absolut ingenting). Om man då alltså har tagit sina piller alla dagar som man ska - så är man skyddad också under den pillerfria veckan. Det varierar lite från person till person hur snabbt man börjar blöda i den pillerfria veckan, men det är alltså ingen skillnad om man börjar blöda på första pillerfria dagen eller på den fjärde.
Hur mycket man blöder kan också variera från gång till gång. Ibland blöder man bara pyttelite klarrött blod och ibland mera - och en helt annan färg. Och så kan det vara. Det är helt normalt och ingenting man behöver vara orolig över.
Så i ditt fall låter allt helt normalt. Ingen orsak till panik.
Kram
Tessi