Mensen är SEN!!
15.10.2018
Hej!
Jag är en flicka och har haft samlag snart ett år och på senaste tiden (senaste sex gånger) har det värkt lite när man har ”tagit det djupt” men nu har det släppt och ja undrar om det har något med min mens att höra för min mens är 2 VECKOR försenad och jag har tagit ett graviditets test och det var negativt så jag vet inte vad det beror påå att min mens är försenad, HJÄLP!!?? Tack i förväg Menssi

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.10.2018
Hej.
Det är inte speciellt ovanligt att det kan göra ont om killen kommer väldigt långt in. I "bottnet" av slidan sitter livmodertappen, d.v.s. ingången till själva livmodern, och det är helt normalt att det kan göra lite ont eller t.o.m. blöda lite om man stöter mot den. Alla tjejer är olika känsliga där, så om det känns obehagligt så kan ni testa en ställning där han inte kommer lika djupt, eller där du själv kan påverka hur djupt kan kommer. Ibland är livmodern mer känslig än andra gånger, t.ex. vid ägglossningen, men det kan variera lite från person till person.
Du skriver ingenting om vad ni använder för preventivmedel? Men jag utgår ifrån att ni ändå skyddar er på något sätt. T.ex. kondom. Du skriver att du har testat dig och att testet var negativt, så då finns det inte så mycket annat att göra än att fortsätta vänta. Med tanke på din ålder är det ju i sig inget ovanligt med att mensen är oregelbunden. Testa dig på nytt om mensen inte dyker upp inom 2 veckor.
Huvudsaken är att ni skyddar er, och att ni är respektfulla mot varandra. Ha bara sex som båda tycker att är skönt, det finns väldigt många olika sätt att välja mellan och ni har hela livet på er att hitta rätt sätt.
Det ordnar sig.
Kram
Tessi