2 Frågor
25.04.2014
Hej jag har två frågor till er nu. Den första är att slutar man växa på längden när man har fått sin mens? Och den andra är att hur många gånger ska mensen komma förrän den kommer regelbundet? Abc123

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.05.2014
Hej Abc123!
Först: förlåt att du fått vänta lite på svar, här är pintjockt med frågor just nu.
Vilka bra frågor! Lite av Livets abc som man sällan får kunskap om ifall man inte frågar själv :)
På första frågan: nej, det är inte alls sagt att man slutar växa på längden bara för att man fått mens. Puberteten är ett samlingsord för allt som händer i utvecklingen från flicka till kvinna, och även om där alltid ingår samma saker (typ hår under armarna, bröst, finnar osv) så är det inte alls sagt att allt händer i samma ordning eller under samma år för alla. Att växa på längden till den längd man kommer att ha när man är vuxen ingår, men puberteten kan räcka flera år och man växer i olika "knyckar". Vissa kan dra 10-15 cm på längden under ett år ännu efter att de fått mens, men andra igen växer inte mera sedan när de fått mens. Inte för att det har med mensen att göra, utan för att de råkade ha kommit så långt i tillväxt-utvecklingen vid ungefär samma tidpunkt. Visst är det vanligt att inte växa så mycket mera sedan när man fått mens, men det är inte ovanligt att en del tjejer drar i höjden ännu till och med i början av gymnasiet. Man blir så lång som generna förprogrammerat en att bli (förutsatt att man lever hälsosamt), så ofta kan man få en vink om sin kommande kroppslängd genom att se på andra kvinnor/tjejer i släkten, till viss del också på pappas sida.
På andra frågan: det är inte säkert att just din mens någonsin kommer att bli regelbunden, för precis alla vuxna kvinnor har inte heller regelbunden mens. För många kastar mensen fortsättningsvis på flera dagar varje menscykel - alla får den inte som klockan varje månad. Men idag tror man lätt att "alla" ska veta precis när de ska få nästa mens, eftesom så stor del av alla tjejer/kvinnor använder preventivmedel som samtidigt råkar reglera menscykeln så att den blir regelbunden. De preventivmedel som innehåller estrogen (de flesta p-piller tex) kan göra så att man kan veta till och med på timmen när man kommer att få mens, men det är alltså inget naturligt tillstånd. Vissa har helt naturligt väldigt regelbunden mens, men även den också kan förändras under livet. Det är inte bara under tonåren hormoner mm i kroppen kan förändras utan även när man är vuxen, och speciellt tex efter graviditeter eller större påfrestande händelser i livet kan hela kroppen påverkas. Det där med 28 dagars menscykel är också bara ett medeltal, så kvinnor kan även ha olika långa menscyklar, även om de är regelbundna. Men vanligtvis får man under tonåren mer och mer regelbunden mens, i alla fall jämfört med under de första åren efter första mensen, då den kan komma med ganska långa mellanrum.
Fråga mera bara ifall det är något mer du undrar över! Och läs gärna mera om mensen, tex på våra infosidor om Mens.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott