2 GÅNGER MENS PÅ SAMMA MÅNAD?!!
22.01.2014
Hej!! Kan man ha mens 2 gånger samma månad??! Alltså jag fick mens 1.1 o nu har jag fått igen 22.1!!?? De e ju som 20 dar mellan men kan man endå ha såde? Ede normalt? HJÄLP!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.01.2014
Hej!
Jo, det är helt möjligt att ha mens med 21 dagars mellanrum. Dels för att det där med "28 dagars menscykel" bara är ett MEDELTAL för alla kvinnor. Vissa har kortare, andra har längre - så varken 21 eller 36 är ovanligt eller onormalt. Dels för att menscykeln under de första åren inte alls behöver vara regelbunden. Det är helt normalt att den kastar med till och med många dagar och ibland har längre mellanrum mellan menserna och ibland kortare - eller till och med kan hoppa över någon månad. Det här beror på att kroppen fortfarande växer och utvecklas - puberteten är inte klar bara för att man fått mens - och även hormonerna utvecklas, vilket gör att mensen kan förändras ännu ett tag.
För större delen jämnar det nog ut sig så att de har mer eller mindre lika många dagar mellan varje mens sedan, men det finns också vuxna kvinnor som fortsättningsvis har oregelbunden mens och inte vet säkert när den tänker komma. Börjar man sedan använda ett preventivmedel med "kombinerade hormoner" i, som det heter, så hjälper det ena hormonet i dem till att reglera menscykeln, så då kan vissa säga till och med exakt på timmen när de kommer att få mens.
Du behöver alltså inte vara orolig för att något är fel. Bara anteckna i kalendern de dagar du fått mens, så har du lite bättre chans att hålla koll. En binda med i väskan bara (kanske med ett extra par trosor i någon liten obemärkt necessär). Jo, lite störande mad mens så tätt, men inget att göra åt det.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott