Ägglossning
12.07.2014
Hej! Det är så att jag har fått spiral den 31 oktober och har hela tiden haft mens och i juni fick jag mens i en hel vecka 2gånger med ungefär bara en veckan mellanrum och den 4e juli tog jag bort spiralen och nu undrar jag när jag får min ägglossning? Har haft smärtor i magen men ej fått mens ännu denna månaden så jag undrar om det är ägglossning kanske nu eller om jag kanske är gravid?

Ungdomsinformatören Lena svarar
15.07.2014
Hej!
Det kan ta en stund, ofta ett par månader, för kroppen att "bli van" med ändringen i hormonerna och det är vanligt att mensen inte kommer "som den ska" när spiralen tagits ut. Det är hursomhelst möjligt att bli gravid redan under första månaden efter att spiralen tagits ut, därför borde du/ni använda något annat preventivmedel genast efter att spiralen tagits ut om du inte önskar bli gravid.
Det är omöjligt för oss att säga när du har/borde ha din ägglossning, men smärtorna i magen kan bra tyda på att det är frågan om ägglossning. Smärtorna kan ju också vara ett tecken på att mensen kommer snart. För att vara säker att du inte är gravid är det nog bäst att du tar ett graviditetstest. Testet kan man ta 7-10 dagar efter att mensen borde ha kommit. Men om mensen varit oregelbunden under tiden du hade spiral kan du ta ett test genast och (om testet visar negativt) ett till om några veckor för att försäkra dig om att du inte är gravid.
Om mensen inte kommer på flera månader (och du inte är gravid) kan du kontakta preventivrådgivningen för vidare undersökningar.
Hälsar ungdomsinformatören Lena (på basen av barnmorskornas tidigare svar)