Att skjuta upp mensen?
22.10.2013
Hej! Jag använder mig av p-pillret Yaz och har en gång försökt skjuta upp mensen, men istället fick jag små blödningar i en hel månad. Varför blev det så och varför kan jag inte skuta upp mensen för?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.10.2013
Hej!
Det är svårt att säga varför det inte funkade för dig. Men faktum är att vi alla reagerar lite olika på de konstgjorda hormonerna i p-piller och andra hormonella preventivmedel. Alla har vi lite olika nivåer och kombinationer av egna hormoner i kroppen och alla dessa tillsammans styr hur våra kroppar reagerar och menscykler fungerar. Kanske var din mens redan på kommande och kunde inte "stoppas" genom att fortsätta mata i hormoner? Kanske funkar det ifall du prövar det på nytt en annan gång? Kanske är inte Yaz rätt sort för dig?
Det kunde nog löna sig att du talade med den person som skrev ut p-pillren åt dig.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott