behöver hjälp!
15.07.2014
Hej, jag fick min första mens i maj (den var fyra dagar lång) och nu för fem dagar sen fick jag min andra. Två första dagarna kom det lite blod men från den tredje dagen har det kommit mer och mer. Det ökar varjedag :'(
Vad skall jag göra?
Ps . Svara snabbt :) Behöver hjälp!

Ungdomsinformatören Lena svarar
16.07.2014
Hej behöver hjälp!!
Du behöver inte vara orolig, det du beskriver är helt normalt! Det är många tjejer som har rikligare mens runt dagarna mitt i mensen. Så finns det också de som har riklig mens hela mensen igenom. Det är mycket individuellt hur mycket och hur länge man blöder när man har mens. Vissa tjejer har mens i bara ett par dagar, andra igen kan ha upp till sju dagar lång mens.
Det är också vanligt att mensen är lite olika varje gång, speciellt i början efter att man fått mens eftersom kroppen tar sin tid att vänja sig vid hormonförändringarna. Mensen brukar också vara oregelbunden när den börjat och kommer kanske inte varje månad, men det är inte heller något man behöver oroa sig för.
Blöder du mycket, så ska du bara byta mensskydd (binda, tamponger eller töm ur menskoppen) oftare. Det kan också verka som om det skulle komma massor med blod när man bara ser den i bindan, men i verkligheten är den sammanlagda mängden bara runt en halv deciliter (jämför tex med när man donerar blod vid Röda Korset så ger man ungefär en halvliter blod).
Inget att oroa sig för alltså!
Hälsar ungdomsinformatören Lena (på basen av barnmorskornas tidigare svar)