bruna blödningar, mens eller graviditet?
23.10.2013
Hej!
för 8 dagar sedan hade jag och min pojkvän sex. kondomen "fastnade" i slidöppningen när han drog ut sin penis och sperman rann ut på hans mage. Kondomen hade inte spruckigt eller något så jag borde ju inte fått någon sperma i mig? fick exakt en vecka senare, igår, en liten brunaktig flytning och normalt har jag min mens i slutet av månaden(har dock haft relativt oregelbunden menstrutationscykel under flera år nu). Så nu undrar jag, är detta ett tecken på att jag håller på att få mens eller är det en nidblödning? Är verkligen jättejätterädd för att bli gravid, hoppas på snabbt svar. Tack! anonym

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
28.10.2013
Hej!
Har mensen kommit än - det börjar ju närma sig slutet på månaden? Fast kanske du vid det här laget är så nervös för att ha blivit gravid att kroppen tryckt på menscykelns pausknapp? Det händer rätt ofta när man är skärrad och livrädd för att man ska ha blivit gravid, att mensen faktiskt försenas eller till och med hoppar över helt. Det är en av kroppens överlevnadsmekanismer, att när det är panik av något slag (funkar även med stark stress eller nervositet) så är det inte läge för blödningar, menssmärtor osv. När man sedan slappnar av, tex för att man tar ett graviditetstest som visar negativt, så brukar mensen komma igång av sig själv.
Men ta för säkerhets skull nu ett graviditetstest om mensen inte kommit nästa helg. Det kan man aldrig ta i onödan och du hittar ju dem för några euro antingen på apoteket eller på de större varuhusen. Som du skriver, så är det inte troligt att det slapp in någon sperma i din slida. Men åtminstone kan alltså ett negativt resultat, alltså att du inte är gravid, lugna ner dig, så att menscykeln har en chans att funka normalt.
Den bruna flytningen kan också ha helt normala förklaringar: ibland kommer det en smula blod när man har ägglossning - och man behöver inte alls ha ägglossning mitt emellan menserna heller. Vissa har på typ dag 10 efter förra mensens första dag, andra på dag 20. Och har man annars också oregelbunden menscykel kan det vara stört omöjligt att veta när man har ägglossning. En annan tänkbar förklaring till bruna flytningar är att du råkat få ett litet sår någonstans inne i slidan, tex av att du har torra slemhinnor eller medan du onanerat. Så småningom kommer ju de bloddropparna ut med flytningarna, men är bruna då blodet kommit i kontakt med syre på vägen ut. Vi tror inte att du behöver oroa dig för de bruna flytningarna. Om du har andra problem i underlivet, som att det luktar starkt eller illa, kliar, svider, är rött eller irriterat, då kan de bruna flytningarna vara ett till symptom på någon könssjukdom eller infektion. Men troligen var det alltså inget farligt.
Som sagt, vänta ännu en vecka och ta sedan ett graviditetstest. Jo, vi vet hur svårt det är att vänta och hur mycket man hinner börja oroa sig på den tiden. Men tar du ett test nu så är det inte säkert att det visar korrekt resultat, eftersom de speciella graviditetshormonerna i så fall ännu inte nått så höga nivårer att testet skulle kunna känna av dem i urinen.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna